تبلیغات چیست ؟

سرگرمی

تبلیغات چیست

بدون تردید اهمیت اثرگذاری سیمای تبلیغات بر باورها و ارزش‏ها و اصول اخلاقی در جوامع کنونی‏ را نمی‏توان نادیده گرفت.تبلیغات سبب دگرگونی تدریجی ارزشها و هنجارها در جامعه می‏شود و باورها و ارزشهای جدید جایگزین باورهای گذشته می‏شود.لغتنامهء دهخدا«تبلیغات را جمع تبلیغ و به معنای رسانیدن،رسانیدن عقاید،پیغام و جزء آن» آورده است و همچنین تبلیغات را«جمع تبلیغ، ادارهء تبلیغات،از جهت سازمانی نام اداره‏ای است که مقاصد و نظریات و اخبار داخل و خارج را چنان که‏ به صلاح باشد به وسیلهء رادیو و نشریات مخصوص به خود انتشار می‏دهد» بنابراین معنای تبلیغات‏ رساند و ابلاغ پیام به مخاطبین می‏باشد ولی چگونگی رساندن پیام با توجه به تنوع ابزارهای تبلیغاتی‏ و شیوه‏های اجرایی آن متفاوت است.در فرهنگ سیاسی در تعریف از تبلیغات آمده است«فعالیتی‏ است برای دگرگون کردن عقاید عمومی از راه‏های غیرمستقیم و احیانا پنهانی با وسایلی همانند زبان، خط،تصویر،نمایش و جز این»

در بعضی مواقع،مبلغان علاوه بر شیوه پنهانی ممکن است از شیوهء مستقیم و به صورت آشکار،برای‏ برانگیختن عواطف و احساسات مردم برای قبولاندن عقاید خود،بهره گیرند.اگر به عملکرد رهبران‏ احزاب و جنبش‏ها در کشورهای مختلف ملاحظه شود متوجه می‏شویم که آنها اهداف خود را به صورت‏ مستقیم و روشن و شفاف برای مردم و یا طرفداران خود توضیح داده‏اند و برنامه‏ها را تشریح کرده‏اند و از این طریق واکنش مردم را برانگیخته‏اند.هنچنین صاحبان قدرت و ثروت با استفاده از ابزارهای‏ تبلیغاتی برای بسیج مردم و یا کنترل افکار عمومی و با تغییر نگرش‏ها و باورهای مردم درصددند تا حقیقت و غیر حقیقت را با یکدیگر در آمیزند و این امر سبب می‏شود تا حقیقت جلوهء دیگری به خود بگیرد که مصداق آن را در سخنان پاپ بندیک شانزدهم رهبر کاتولیکهای جهان که اسلام را دینی‏ خشونت‏زا معرفی کرده‏است ببینیم.بنابراین مبلغان نیّات خود را با استفاده از رویکرد مادی و معنوی به‏ انسانها تلقیت می‏کنند و یا بهتر است بگویم شستشوی مغزی می‏دهند و این شستشو از طریق تبلیغات‏ انجام می‏شود،ممکن است این سئوال مطرح شود که تبلیغات چگونه می‏تواند باورها و ارزشهای جامعه‏ را تغییر دهد؟

برای پاسخ به این پرسش لازم ضروری است به روند تاریخی جوامع نگاهی داشته باشیم و باورها و ارزشها و هنجارهایی که روزگاری حاکم بوده و ارزشهای دیگر جایگزین آنها شده است را به دقت مورد بررسی قرار دهیم:

ملاحظه می‏شود که تغییر مبانی اقتصادی زندگی،موجب اصول اخلاقی،باورها و ارزشها شده‏ است.مثلا در طول تاریخ زندگی جوامع بشری،تغییراتی اتفاق افتاده است،اگر به روند انتقال زندگی از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و یا از حالت زندگی قبل از صنعتی شدن به صنعتی شدن و در نهایت‏ به صنعتی مدرن دقیق شویم آن گاه به این نتیجه می‏رسیم آنچه باعث ارزش و هنجار جامعه بوده،مضر و ناشایسته و ناهنجار شناخته شده است.البته چون این تغییرات به تدریج و با آهنگی کند و بطنی و توأم‏ با آشفتگی بوده است،متوجه این تغییرات نمی‏شویم هر آنچه در زمانهای گذشته مطلوب و مفید به نظر می‏رسیده ولی در زمانن کنونی عکس آن را درست و صحیح و صادق می‏دانیم«هر رذیلتی زمانی فضیلت‏ بود و ممکن است باز روزی فضلیت گردد چنانکه کینه‏ورزی به هنگام جنگ فضیلت است.»1در واقع بعد از صنعتی شدن جوامع آنچه توانسته است ارزش را ضد ارزش به تودهء مردم معرفی کند،تبلیغات بوده‏ است تا اینکه نقش تبلیغات و کار کرد آن در زمانهای جنگ و یا بعد از آن را در تحولات و رخدادها چه از نظر معنایی و یا معرفی کردن ارزشها و جایگزین آن در کشورها و تودهء مردم مشاهده کنیم.

اما سیمای تبلیغات در کشورهای عقب مانده با کشورهای توسعه یافته،با نقش‏های متفاوتی ظاهر شده و می‏شود.در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدم تعادل روحی و روانی و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود.گروههای سرمایه‏دار و سودجو با استفاده از ارتباط جمعی درصددند به شکل پنهانی و تبلیغات غیرمستقیم،عقاید منفعت‏ طلبانه خود را تعقیب و دنبال کنند و این امر به شکلها و صورتهای مختلف انجام می‏گیرد.صاحبان قدرت‏ و ثروت با استفاده از تراکتهای تبلیغاتی با رویکرد جامعه شناختی و با استفاده از کارشناسان حرفه‏ای‏ برای شناخت فرهنگ جوامع می‏کوشند تا به اهداف خود برسند و این تلاش و کوشش به شکلهای ذیل‏ انجام می‏شود:

  • 1-با استفاده از شخصیت‏ها و چهره‏های مطرح و مورد احترام جامعه که از تصویر و زبان او بهره‏ می‏گیرند که این امر را می‏توان در آگاهی‏های تلویزیونی و تابلوهایی که در شهرها نصب می‏شود به‏ خوبی مشاهده کرد.
  • 2-مبلغات به صورت موضوعی و در بین گروههای مختلف علی‏الخصوص انسانهای ساده دل و ساده‏ اندیش و کودکان سعی می‏کنند تا آنها را به دام اندازند و از این طریق در نگرشها تغییر به وجود می‏آورند و باعث دگرگونی فرهنگ عامه می‏شوند.
  • در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدن تعادل روحی و روانی‏ و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود
  • 3-تبلیغاتی‏ها از میان باورها و حقایق در بطن جامعه و قومیت‏های مختلف و از موضوعاتی که به سود آنها است،کارتل‏هایی برمی‏گزینند و از طریق از مقدسات و باورهای آنها سوء استفاده و به نفع خود بهره‏برداری می‏کنند که در این راستا می‏توان به فرستادن مسیونرها به قاره‏های آفریقایی،آسیایی و آمریکای لاتین به عنوان مصداق یاد کرد.

در واقع مبلغان با استفاده از دورغ و نیرنگ و وارونه جلوه‏دادن حقایق درصددند که قسمتی از مدعای‏ خود را برای نفوذ و تسخیر و تغییر باورهای آنها به اثبات رسانند و بی‏سوادی و یا کم سوادی توده مردم‏ باعث شده است که مبلغات در زمان کمتری به اهداف خویش برسند و از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون‏ تقریبا فرهنگ غربی جایگزین فرهنگهای دیگر شده و وجود تبلیغات باعث شد که بسیاری از لهجه‏ها و گویش‏ها و آداب و سنن مردم از بین برود و یا زبانهای کشورهای دیگر مورد تهدید جدی قرار گیرد. به دلیل وجود ماهواره‏ها واینترنت در بسیاری از منازل و ارائهء اطلاعات بسیار فراوانی که مردم دریافت‏ می‏کنند،برداشتی سطحی نگر نسبت به پیرامون و حوادث و اتفاقات پیدا می‏کنند.در واقع انبوه‏ اطلاعات سبب تغییر رفتار مردم شده است.از حالت تفکر عمیق و بررسی همه جانبه به سطحی‏نگری‏ نازل رسیده‏اند و نهایتا تسلیم خواسته‏ها و تقاضاهای صاحبان قدرت و ثروت شده‏اند.رئیس جمهور آمریکا در سال 1955 اعلام کرده بود«جنگ بزرگی در پیش خواهیم داشت و آن جنگ تسخیر اذهان‏ بشریت است»و این جنگ بعد از جنگ جهانی دوم شروع شده است در کنار ابزار خشونت،از ابزار تبلیغاتی برای تغییر نگرش‏های مردم استفاده می‏شود.غربی‏ها با استفاده از بنگاههای سخن پراکنی‏ (صوتی و تصویری و ماهواره‏ها و اینترنت)در تلاشند ارزشهای سرمایه‏داری را جایگزین ارزشهای سنتی‏ جوامع در حال توسعه کنند و مردم جوامع توانای مقابله با فرهنگ غیر خودی را ندارند«انسان نوین‏ دیگر هیچ وسیله‏ای برای دفاع از خود در برابر تلقینها و تأثیرهای رسانه‏های همگانی ندارد.»

انسانهای جوامع در حال توسعه دیگر نمی‏توانند از سد تبلیغاتی که توسط ارتباطات جمعی مطرح‏ می‏شود رهایی یابند مگر اینکه قدرت دانش و تحلیل و گفتمان برای باز اندیشی به احیاء و ارزشهای از دست رفته را به کار گیرند و این امر سبب می‏شود که مخاطبان به صورت ناخودآگاه تسلیم‏ هیجانات فرهنگ و ارزشهای وارداتی نشوند.

 

جهت تبلیغات در وبسایت پیتای و معرفی کسب و کار خود اینجا کلیک کنید .

آخرین مطالب

بیماری های مقاربتی چیست

بیماری های مقاربتی(آمیزشی) دسته ای از بیماری ها هستند که پس از تماس جنسی بین افراد میان آنها منتقل میشود. برخی از این بیماری ها مانند سوزاک فقط از طریق تماس جنسی منتقل میشوند و برخی دیگر مانند ایدز علاوه بر تماس جنسی ازطریق خونی هم منتقل میشوند، تعدادی نیز مانند ایدز و سیفلیس از طریق مادر آلوده به جنین انتقال می یابند. اکثر این بیماری های آمیزشی در پی تماس های جنسی متعدد با افراد زیاد که ممکن است آلوده باشند، رخ میدهند ...

همه چیز در مورد حلقه ازدواج ست

یکی از جذابیت های حلقه ازدواج این است که شما فرصت این را پیدا می کنید که حلقه ازدواج را به همه اقوام چه نزدیک باشند یا چه دور نشان دهید و هرچه حلقه ازدواج زرق و برق دارتر باشد طرفدار های زیادی پیدا می کند ، هنگامی که یک حلقه را خریداری می کنید مواظب باشید چون این حلقه ازدواج قرار است تا اخر در دستان شما و با شما باشد ، در ادامه مطلب همه چیز را در مورد حلقه ازدواج با شما بازگو می کنیم ...

گفت و گوی طنز ازدواج

در این بخش از سایت پیتای گفتگویی جالب و طنزآمیزی را می خوانید که این گفتگو بین دختر و پسر مربوط به ازدواج جوانان امروزی در قالب طنز می باشد.

مدل های لباس ساقدوش عروس برای تابستان

وقتی که قرار است در تابستان ازدواج کنید ، خیلی بدتر از گرمای بیش از حد در لباس عروسی شما نیست . بجز اینکه بیش از حد ساقدوش عروس به نظر می‌رسد ، این می‌تواند به اندازه کافی ترسناک باشد که به پیدا کردن لباس ساقدوش عروس فکر کنید ، چه برسد به چیزی که برای همه ساقدوش های شما در اوج تابستان مناسب باشد . ما لیستی از طرح‌های زیبای لباس ساقدوش در تابستان را کنار هم جمع کرده‌ایم تا به آن‌ها کمک کنیم تا لباس‌های بی‌نقص برای تکمیل عروسی خود انتخاب کنند ...

جدیدترین گل آرایی ماشین عروس

از اهمیت شب عروسی و مراسم آن هر چه بگوییم شاید کم باشد، اتفاقی که روند آینده زندگی ما را مشخص میکند و خاطراتش برای همیشه در ذهنمان میماند. در این میان مهم است که هزینه هایمان را به شکل صحیح مدیریت کنیم تا مراسمی رویایی داشته باشیم تا همه درباره آن صحبت کنند و زیر بار قرض و بدهی هم نرویم ...

حکم بازی با ورق برای تفریح

آیا اگر افراد بدون شرط بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد، بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟

مزون لباس عروس در تهران با قیمت مناسب

در سرتاسر جهان تمام دختر خانم ها آرزوی پوشیدن لباس عروس بر تن خود را دارند ، آرزویی که فقط یک بار برای هر دختر خانم رخ می دهد و به خاطر همین باید لباس عروس از همه لحاظ شیک و جذاب و زیبا باشد زیرا در مراسم عروسی اولین چیزی که به چشم می آید لباس عروسی است که عروس خانم بر تن دارد ، بنابراین باید در انتخاب لباس عروس و مزون لباس عروس دقت بفرمایید ...

حتما بخوانید

مدل شینیون مو برای صورت های کشیده

ما در بعضی از مراسم ها مانند عقد و عروسی علاوه بر عروس خودمان نیز به روش های مختلفی آرایش می کنیم ، در بعضی از مجالس مدل های شینیون مو مدل های مختلفی دارد مانند باز ، نیمه باز ، بسته ، شلخته ، یکی از جذاب ترین مدل های شینیون مو شینیون شلخته می باشد که مدل موی متفاوت و جذابی را برای شما درست خواهد کرد که ...

مجلل ترین تالار عروسی تهران

ما در برگزاری مراسم عروسی همیشه دنبال بهترین ها هستیم ، یکی از مواردی که خیلی به آن توجه داریم انتخاب یک تالار عروسی شیک و مناسب است که هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت و امکانات عالی باشد ، ما در این مطلب بهترین تالار های عروسی تهران را به شما عروس و داماد های عزیز تهرانی معرفی می کنیم ...

راهنمای برگزاری مراسم عروسی

آقایان و خانم های عزیز وقتی می خواهند ازدواج کنند ناخوداگاه دچار استرس و نگرانی می شوند که عروسی و مراسم عروسیشان چگونه برگذار شود ، وب سایت پیتای در این وسط به کمک شما عزیزان می آید و به عنوان یک سایت عروسی و یک سایت مراسم عروسی به شما کمک خواهد کرد تا یک مراسم عروسی بدون دغدغه را برگذار نمایید که ...

چگونه در عروسی خود پول پس‌انداز کنید

بدیهی است که شما می‌خواهید هر جا که می‌توانید در مراسم عروسی خود صرفه‌جویی کنید ، اما هیچ‌کس نمی‌خواهد با آن جشن رویایی که در مورد تمام زندگی شان فکر می‌کنند ، خداحافظی کند . در اینجا به چند روش می‌توانید بدون قربانی کردن سبک خود پول پس‌انداز کنید ...

آرایش داماد ایرانی

همانند عروس خانم ها، داماد ها هم برای روز عروسیشان دوست دارند آراسته ترین باشند و در کنار عروس بدرخشند. امروزه آرایشگاه های مردانه با جدیدترین روش های آرایش و پیرایش، داماد را برای روز عروسی آماده میکنند. همه ما در براخی عروسی ها دیده ایم که عروس در لباس زیبا و آرایش چشم نوازش همه را انگشت به دهان میگذارد، اما داماد عرق کرده، با چشمانی پف کرده که زیر آنها کبود شده ...

طرز تهیه کیک شکلاتی سنتی

یک کیک ساده و نرم و نازک، با بویی که راه می اندازد و نشاطی که به وجود می آورد، کیکی که آماده کردن و مزه اش می تواند آدم را سر ذوق بیاورد.در آشپزخانه پیتای همراه ما باشید.

گالری ها

آیا میدانید های جالب

آیا میدانید اندونزی با بیش از 13 هزار جزیره بزرگترین مجمع الجزایر جهان است؟ در ادامه مطالب بسیار جالب و باورنکردنی را می خوانید که تا به حال نمی دانستید.

مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی

ما در یک مراسم عروسی یکی از رنگ ها را دوست داریم و در سال ۲۰۱۹ محبوب‌ترین رنگ مراسم عروسی معرفی شده است که ما برای دیدن آن هیجان‌زده هستیم . اکنون ما مشتاقانه منتظر دیدن رنگ‌های تیره‌تر و نیز برجسته‌تر کردن رنگ سیاه هستیم . ما در این مطلب مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی در سال ۲۰۱۹ را به شما معرفی می کنیم ...

بهترین گل فروشی تهران

گل و زیبایی های آن همیشه مورد توجه تمامی عروس و داماد های عزیز است و عروس و داماد ها به دنبال آن هستند تا بهترین دسته گل عروسی را برای مراسم عروسی خود داشته باشند ، انتخاب یک دسته گل عروسی شیک و زیبا شاید کاری سخت باشد به همین خاطر ما در این مطلب بهترین گل فروشی های تهران را به شما معرفی می کنیم ...

جهیزیه عروس

جهیزیه یکی مفهوم ایرانی است که ریشه در فرهنگ مردم ایران دارد. اینکه برای سهولت آغاز زندگی دو جوان کارهایی صورت گیرد و در تهیه لوازم اولیه زندگیشان یاری شوند. اصولا و بر اساس قانون تهیه جهیزیه بر عهده هر دو خانواده میباشد، اما در عرف ایرانی بیشتر آن را خانواده عروس تهیه میکند تا باری از دوش داماد که بقیه کارها بر عهده اوست، برداشته شود که ...

اصول زندگی مشترک

هنگام ازدواج دو نفر غریبه از دو خانواده متفاوت، با دیدگاه های مختلف شاید هم با مذاهب متضاد، تصمیم میگیرند با هم زندگی کنند. طبیعتا این تفاوت ها، اصطکاک هایی را در زندگی مشترک بوجود می آورد که میتوانند مشکلات فراوانی را منجر شوند. پس باید بدانیم چگونه رفتار کنیم و کاری کنیم که ...